Historie Podcasts

British Broadcasting Corporation

British Broadcasting Corporation


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

British Broadcasting Company blev oprettet af en gruppe ledere fra radiofabrikanter i december 1922. John Reith blev general manager for organisationen.

I 1927 besluttede regeringen at oprette British Broadcasting Corporation (BBC) som et udsendelsesmonopol, der drives af en bestyrelse og generaldirektør. BBC blev finansieret af et licensgebyr til en sats fastsat af parlamentet. Gebyret blev betalt af alle ejere af radioapparater. BBC blev derfor verdens første public service-tv-organisation. I modsætning til i USA var reklame på radio forbudt.

John Reith blev udnævnt til generaldirektør for BBC. Reith havde en mission om at uddanne og forbedre publikum, og under hans ledelse udviklede BBC et ry for seriøse programmer. Reith insisterede også på, at alle radiomeddelere havde middagsjakker på, mens de var i luften. I 1930'erne begyndte BBC at introducere mere sport og let underholdning i radioen.

BBC begyndte verdens første regelmæssige fjernsynstjeneste i 1936. Denne tjeneste blev standset under Anden Verdenskrig, og al BBCs indsats var koncentreret om radioudsendelser. I 1940 blev John Reith udnævnt til informationsminister

Forfattere som J. B. Priestley, George Orwell, TS Eliot, William Empson og Charlotte Haldane blev rekrutteret af BBC, og radio blev brugt til intern og ekstern propaganda. Dette omfattede udsendelse af radioprogrammer til lande under kontrol af Nazityskland. Disse radioprogrammer udkom på 40 forskellige sprog

BBC tv -tjenesten blev genoptaget i 1946, og i begyndelsen af ​​1950'erne blev den den dominerende del af dens aktiviteter. Dens udsendelsesmonopol ophørte med indførelsen af ​​kommercielt fjernsyn under Independent Television Authority i 1954. Dette blev efterfulgt af indførelsen af ​​kommercielle radiostationer i 1972.

Det er blevet hævdet, at BBC er det mest universelt genkendelige sæt initialer i verden. For eksempel lytter anslået 150 millioner mennesker i slutningen af ​​det 20. århundrede til BBC World Service -radio.

Jeg spekulerer på, hvor mange af jer, der har det med mig om dette store slag og evakuering af Dunkerque. Nyheden om det kom som en række overraskelser og chok, efterfulgt af lige så forbløffende nye bølger af håb. Det, der slår mig ved det, er, hvor typisk engelsk det er. Intet, jeg føler, kunne være mere engelsk både i begyndelsen og slutningen, dets tåbelighed og storhed. Vi har desværre gået galt som dette før, og her og nu må vi løse aldrig, aldrig at gøre det igen. Det, der begyndte som en elendig tabbe, endte et katalog over ulykker som et epos af galanteri. Vi har en underlig vane - og du kan se det løbe igennem vores historie - at fremkalde sådanne transformationer. Og efter min mening var det mest karakteristisk engelske ved det den rolle, der ikke spilles af krigsskibene, men af ​​de små fornøjelsesdampere. Vi har kendt dem og grinet ad dem, disse kræsen små dampere, hele vores liv. Disse 'Brighton Belles' og 'Brighton Queens' forlod den uskyldige tåbelige verden for at sejle ind i infernoet for at trodse bomber, skaller, magnetiske miner, torpedoer, maskingeværild - for at redde vores soldater.

Vi kan ikke gå videre og opbygge denne nye verdensorden, og dette er vores krigsmål, medmindre vi begynder at tænke anderledes, må vi stoppe med at tænke i form af ejendom og magt og begynde at tænke i form af fællesskab og skabelse. Tag skiftet fra ejendom til fællesskab. Ejendom er den gammeldags måde at tænke på et land som en ting og en samling ting i den ting, der alle ejes af visse mennesker og udgør ejendom; i stedet for at tænke på et land som hjemsted for et levende samfund med samfundet selv som den første test.

Priestley blev i månederne efter Dunkerque kun en anden leder i betydning for Churchill. Og han gav os, hvad vores andre ledere altid har undladt at give os - en ideologi.

De japanske succeser er stadig meget alvorlige for os. På nuværende tidspunkt er presset fra japanske tropper faldet i Malaya, hvor der er påført dem store tab. Store indiske forstærkninger er landet i Rangoon. Guvernøren i Hongkong oplyser, at der pågår hårde kampe på selve øen.

I alt dette må vi huske, at den japanske magt, selvom den er stor, kun kan sigte på en hurtig direkte sejr. De tre aksemagter kan tilsammen producere 60 millioner tons stål hvert år, hvorimod USA alene kan producere omkring 88 millioner tons. Dette er i sig selv ikke en markant forskel. Men Japan kan ikke sende hjælp til Tyskland, og Tyskland kan ikke sende hjælp til Japan. For japanerne producerer kun 7 millioner tons stål om året. For stål, som for mange andre ting, skal de afhænge af de butikker, de har klar.

Hvis japanerne ser ud til at gøre et vildt forsøg, skal vi huske, at mange af dem synes, det er deres pligt over for deres kejser, som er deres Gud, at erobre hele verden. Dette er ikke en ny idé i Japan. Da han døde i 1598, forsøgte Hideyoshi at erobre hele den verden, han kendte, og han kendte til Indien og Persien. Det var fordi han mislykkedes, at Japan lukkede landet for alle udlændinge.

I januar i år, for at tage et nyligt eksempel, dukkede et manifest op i den japanske presse underskrevet af japanske admiraler og generaler om, at det var Japans mission at frigive Burma og Indien. Japan skulle selvfølgelig gøre dette ved at erobre dem. Hvordan det ville være at være fri under Japans hæl kan kineserne fortælle os og koreanerne.

På to dage i denne uge er der foretaget to luftangreb, langt større i omfang end noget, der endnu er set i verdenshistorien, på Tyskland. Natten til den 30. maj angreb over tusinde fly Köln, og natten til den 1. juni angreb over tusind fly Essen i Ruhr -distriktet. Disse er siden blevet fulgt op af to yderligere raid, også i stor skala, men ikke helt så store som de to første. For at indse betydningen af ​​disse tal skal man huske omfanget af de luftangreb, der hidtil er foretaget. I løbet af efteråret og vinteren 1940 led Storbritannien en lang række razziaer, som på det tidspunkt var ganske hidtil usete. Enorm kaos blev udført på London, Coventry, Bristol og forskellige andre engelske byer. Ikke desto mindre er der ingen grund til at tro, at selv de største af disse razziaer deltog mere end 500 fly. Derudover bærer de store bombefly, der nu bruges af RAF, en langt tungere mængde bomber end noget, der kunne håndteres for to år siden. Samlet set ville mængden af ​​bomber, der blev kastet på enten Köln eller Essen, være ganske tre gange så meget som tyskerne nogensinde faldt i et af deres tungeste angreb på Storbritannien. (Censureret: Vi i dette land ved, hvilken ødelæggelse disse razziaer udførte og har derfor et billede af, hvad der er sket i Tyskland.) To dage efter Köln -raidet blev de britiske rekognoseringsfly sendt som normalt for at tage fotografier af den skade, som bombefly havde gjort, men selv efter den periode var de ude af stand til at tage fotografier på grund af den røg, der stadig hang over byen. Det skal bemærkes, at disse 1000-fly razziaer udelukkende blev udført af RAF med fly fremstillet i Storbritannien. Senere på året, hvor det amerikanske luftvåben begynder at tage hånd, menes det, at det vil være muligt at udføre razziaer med hele 2.000 fly ad gangen. Den ene tyske by efter den anden vil blive angrebet på denne måde. Disse angreb er imidlertid ikke useriøse og leveres ikke mod civilbefolkningen, selvom ikke-kombattanter uundgåeligt bliver dræbt i dem.

Köln blev angrebet, fordi det er et fantastisk jernbanekryds, hvor de tyske hovedbaner krydser hinanden og også et vigtigt fremstillingscenter. Essen blev angrebet, fordi det er centrum for den tyske rustningsindustri og indeholder de enorme fabrikker i Krupp, der formodes at være de største våbenværker i verden. I 1940, da tyskerne bombede Storbritannien, forventede de ikke gengældelse i meget stor skala og var derfor ikke bange for at prale af deres propaganda om slagtning af civile, som de medførte, og den terror, som deres razzia vakte. Når bordene nu vendes, begynder de at græde over hele virksomheden med luftbombning, som de erklærer at være både grusom og ubrugelig. Befolkningen i dette land er ikke hævnløs, men de husker, hvad der skete med dem selv for to år siden, og de husker, hvordan tyskerne talte, da de troede, at de var sikre fra gengældelse. At de troede sig sikre, kan der ikke være tvivl om. Her er for eksempel nogle uddrag fra talerne fra marskalk Goering, chefen for det tyske luftvåben. "Jeg har personligt kigget på luftangrebets forsvar i Ruhr. Ingen bombefly kunne nå dertil. Ikke så meget som en enkelt bombe kunne tabes fra et fjendtligt fly ', 9. august 1939." Intet fjendtligt fly kan trænge ind i forsvar af det tyske luftvåben ", 7. september 1939. Mange lignende udsagn fra de tyske ledere kunne citeres.


British Broadcasting Corporation Ltd.

Statsejet selskab
Indarbejdet:
1922 som British Broadcasting Corporation Limited
Medarbejdere: 23,000
Driftsindtægter: £ 4,63 milliarder (8,8 milliarder dollars) (2006)
NAIC: 513120 Tv -udsendelse 513112 Radiostationer

British Broadcasting Corporation Ltd. (BBC) er det største offentlige medieselskab i verden. Kærligt kendt som “ Tante ” eller ganske enkelt “ the Beeb, ” BBC har tjent den britiske offentlighed i mere end 85 år. BBC ’s aktiviteter er grupperet i to store divisioner, den første understøttes af det årlige licensgebyr betalt af alle britiske borgere og den anden, der opererer som en kommerciel virksomhed, grupperet under datterselskab BBC Worldwide. Siden 2000 har BBC hurtigt udvidet sit udsendelsesindhold ud over de ærværdige BBC1- og BBC2 -kanaler. I 2007 drev virksomheden ti kanaler gennem analoge og digitale broadcast- og satellitnetværk, herunder BBC3, BBC4, CBBC, Cbeebies og BBC News 24. BBC driver også en række lokale og regionale tv -kanaler i England, Skotland, Wales , og Irland. BBC er også den største operatør af radiostationer i Storbritannien med mere end 35 stationer, herunder Radio 1, 1Xtra, Radio 2, Radio 3, Radio 4 og Five Live. BBC ’s licensgebyrer understøttede tjenester inkluderer også BBC World Service radiotjenesten, der sender på 33 sprog rundt om i verden. På den kommercielle side er BBC Worldwide kommet frem som en stor kraft på det globale tv -programmeringsmarked. Dette firma fører tilsyn med salget af BBC -programmering på verdensplan samt supplerende salg som cd'er og dvd'er. BBC Worldwide driver også en række kommercielle tv -stationer, herunder BBC America, BBC Canada, BBC Food, BBC Kids, BBC Prime, BBC World og Animal Planet, blandt andre. Virksomheden driver også beeb.com internetportalen og iMP online afspiller. BBC ledes af administrerende direktør Mark Thompson. I 2006 havde det statsejede selskab en samlet omsætning på £ 4,63 milliarder (8,8 milliarder dollar).


Indhold

Udvikling Rediger

I januar 1977 tildelte World Administrative Radio Conference hvert land at oprette fem kraftfulde direkte udsendelser via satellitkanaler til hjemmebrug. [5] I februar 1982, efter at have fået tildelt to af kanalerne, foreslog BBC sin egen satellittjeneste, [6] [7], men regeringen pålagde den to betingelser:

  • Brugt bygget af Forenet satellit, et konsortium af British Aerospace og Matra Marconi Space (det tidligere Marconi Space fusionerede med Matras tidligere Matra Espace, sidstnævntes ruminddelinger senere for at blive en del af Astrium og derefter Airbus Defense and Space) med omkostninger anslået til £ 24 millioner om året.
  • I maj 1983 blev der aftalt et supplerende charter, der tillader BBC at låne op til 225 millioner pund til dækning af projektomkostningerne, da det ikke var tilladt at indkalde offentlige midler eller bruge eksisterende indtægtskilder til at finansiere projektet. [8]

I løbet af efteråret 1983 viste det sig, at omkostningerne ved Unisat var stærkt undervurderede, og den nye indenrigsminister meddelte, at de tre resterende kanaler ville blive givet til den uafhængige radio- og tv -myndighed, så den private sektor kunne konkurrere mod BBC i satellitudsendelser. Inden for et par måneder begyndte BBC at tale med IBA om et fælles projekt for at hjælpe med at dække omkostningerne. Efterfølgende tillod regeringen IBA at indbringe private virksomheder for at hjælpe med at dække omkostningerne (kaldet "Club of 21"):

Inden for et år gjorde konsortiet det klart, at den oprindelige lanceringsdato for 1986 ville blive forsinket til 1989 [9], samtidig med at han bad regeringen om at give dem mulighed for at tilbyde bygningen af ​​det nye satellitsystem for at reducere omkostningerne. [10] Projektet mislykkedes i maj 1985, da konsortiet konkluderede, at omkostningerne ved oprettelse ikke var forsvarlige. BBC erklærede, at omkostningerne var uoverkommelige, fordi regeringen insisterede på, at BBC og "Club of 21" skulle betale for omkostningerne ved at konstruere og opsende en dedikeret satellit. [11]

IBA satellit franchise Rediger

Den 2. april 1986 overbeviste IBA indenrigsministeren om at genoplive DBS-projektet, men under forskellige betingelser bredt baseret på en rapport udarbejdet af John Jackson inviterede de private virksomheder til at ansøge om en ny tv-franchise via satellit for at levere en kommerciel service på IBAs tre DBS -kanaler (af de fem i alt tildelt Det Forenede Kongerige). En af de betingelser, som IBA havde pålagt ansøgere, var, at de anvender en ny ikke-afprøvet transmissionsstandard, D-MAC. Dette var en del af De Europæiske Fællesskabers støtte til HD-MAC high-definition tv-standarden, som blev udviklet af Philips og andre europæiske virksomheder. Teknologien var stadig på laboratoriefasen og var uforenelig med tidligere standarder: HD-MAC-transmissioner kunne ikke modtages af eksisterende fjernsyn, der brugte PAL- eller SECAM-standarder. Betingelsen for at bruge en højeffekt (230 watt) satellit blev droppet, og ingen vinder blev forhindret i at købe et udenlandsk satellitsystem.

IBA modtog fem store udbydere med seriøse bud på satellitserien med direkte udsendelse, den modtog også bidrag fra The Children's Channel og ITN for at sikre, at deres programmer blev brugt på et vellykket bud: [12]

Vindende bud Rediger

British Satellite Broadcasting vandt den 15-årige franchise den 11. december 1986 for at betjene DBS-systemet med en licens til at betjene tre kanaler. BSB forudsagde, at 400.000 boliger ville blive udstyret i løbet af det første år, men der var tvivl om dette var muligt. Kabelmyndigheden hilste servicen velkommen og troede på, at den ville opmuntre flere brugere, især med sin dedikerede filmtjeneste. [13] [14] De originale fire satellitkanaler var:

Kanal Beskrivelse
Skærm Abonnementsbaseret filmkanal med en pris på 2,50 £ pr. Uge.
Zigzag Børn og livsstilskanal delt med Screen i dagtimerne.
Galaxy Underholdningskanal med sæbeoperaer og quizprogrammer fra kl. 18.00.
Nu Live 24-timers nyheds-, sport- og aktualitetstjeneste, der drives af ITN.

Forberedelser til lancering Rediger

Omkring tidspunktet for licensuddelingen trak Amstrad sin opbakning tilbage, da de mente, at det ikke var muligt at sælge parabol og D-MAC-standardmodtager til £ 250. Den australske forretningsmand Alan Bond sluttede sig blandt andet til konsortiet sammen med Reed Elsevier, Chargeurs, Next og London Merchant Securities. BSB øremærkede hovedparten af ​​den første finansieringsrunde til køb og opsendelse af to satellitter (til redundans og levering af yderligere kanaler senere) og planlagde en anden runde tæt på begyndelsen af ​​radio- og tv -selskaber. Det bestilte Hughes Aircraft Company til at levere to kraftfulde satellitter ved hjælp af affyringsbiler fra McDonnell Douglas. Begge virksomheder var amerikanske og havde etableret ry for pålidelighed. Hughes var hovedentreprenør og tilbød en kommerciel rumindustri som den første "i kredsløbssending", hvorved BSB's risiko blev reduceret, fordi betalinger først skyldtes, efter at satellitterne blev lanceret og operationelle. [15]

Den 8. juni 1988 meddelte den rivaliserende tycoon Rupert Murdoch, at han ikke havde opnået myndighedsgodkendelse for sin egen satellittjeneste til at blive en del af BSB-konsortiet, meddelte, at hans paneuropæiske tv-station Sky Channel, vil blive relanceret som en fire-kanal, Storbritannien-baseret service kaldet Sky fjernsyn, ved hjælp af Astra -systemet og udsendes i PAL med analog lyd. BSB havde været klar over den forestående lancering af Astra, da den forelagde sit forslag for IBA i 1986, men havde diskonteret det, dels på råd fra IBA om, at det ikke ville have været muligt for Sky sikkert at kryptere et analogt PAL -signal, og en forudsigelse om, at tilfredsstillende modtagelse fra en mellemdrevet satellit som Astra ikke ville være mulig med et fad på under 1,2 meter, hvilket ville kræve individuel planlægningstilladelse for hver kunde. Lazard Brothers, Pearson-datterselskabet med ansvar for BSB's første indsamlingsnotat, betragtede angiveligt Astra som teknologiledet frem for programmeringsstyret og derfor en usandsynlig trussel.

Scenen var sat til en dramatisk konfrontation: BSB, der forventede at være Det Forenede Kongeriges eneste satellittjeneste, blev konfronteret med et aggressivt drev fra Murdoch's Sky for at være den første tjeneste, der blev lanceret. Som Storbritanniens officielle satellit -tv -udbyder havde BSB store forhåbninger, da virksomheden planlagde at levere en blanding af highbrow -programmering og populær underholdning, fra kunst og opera til blockbuster -film og musikvideoer. Tjenesten ville også være teknisk overlegen, udsende i D-MAC (Multiplexed Analogue Components type D) system dikteret af EU-reglerne med potentielt overlegen billedskarphed, digital stereolyd og potentiale til at vise widescreen-programmering frem for det eksisterende PAL-system . BSB hævdede, at Skys PAL -billeder ville blive for nedbrudt af satellittransmission, og at BSB under alle omstændigheder ville udsende overlegen programmering. SES (senere operatører af O3b -datasatellitterne og andre med navne, herunder AMC, Ciel, NSS, Quetzsat, YahSat og SES, og tidligere på det tidspunkt, Astra TV -satellitoperatøren), havde ingen lovgivningsmæssig tilladelse til at udsende, havde planer (oprindeligt ) for kun en satellit uden sikkerhedskopiering og det europæiske satellitopskydningskøretøj Ariane lidt gentagne fejl. SES brugte imidlertid den resulterende forsinkelsestid til at konstruere satellitten igen for at reducere den nødvendige skålstørrelse, som ellers ville have været større end 60 cm (24 ").

For at tage afstand fra Sky og dens parabolantenner annoncerede BSB en ny type fladplade-satellitantenne kaldet en "kvadratisk" (dvs. "firkantet antenne"). Den illustrative model, der blev vist for pressen, var en dummy, og BSB bestilte en arbejdsversion, der var under 45 cm bred. Der var også en konventionel tallerken med samme diameter.Virksomheden havde alvorlige tekniske problemer med udviklingen af ​​ITT's D-MAC siliciumchips, der var nødvendige for dens MAC-modtagere. BSB håbede stadig på at blive lanceret i september 1989, men måtte til sidst indrømme, at lanceringen ville blive forsinket.

I løbet af sommeren 1988, i et forsøg på at få flere seere, udarbejdede BSB og BBC et bud på en fireårig aftale om rettighederne til at udsende fodbold i topligaen og overgik ITVs tilbud på 44 millioner pund. [16] BSB havde også forpligtet sig til omkring 400 millioner pund til at binde filmbibliotekerne Paramount, Universal, Columbia og MGM/United Artists med en samlet forudbetaling på omkring 85 millioner pund.

BSB's omkostninger var begyndt at stige og nåede £ 354 millioner, mens administrerende direktør Anthony Simonds-Gooding benægtede, at BSB havde overskredet budgettet og ville kræve mere end de planlagte £ 625 millioner, som det krævede at operere frem til 1993. [17] I december 1988 , Virgin trak sig ud af BSB -konsortiet, angiveligt fordi det gik privat igen. Virgin var også blevet mere og mere bekymret over BSBs monteringsomkostninger. Kampen om filmrettigheder viste sig at være det sidste strå for Virgin, da det ville kræve en "supplerende første runde" med finansiering på 131 millioner pund i januar 1989 ud over de første 222,5 millioner pund. Efter uden held at have tilbudt sin andel i BSB til de resterende stiftere, solgte Virgin den til Bond Corporation, der allerede var BSBs største aktionær, for et nominelt overskud.

På trods af den forsinkede lancering fortsatte BSB med at investere kraftigt til markedsføring i 1989 for at minimere virkningerne af Skys tidsfordel. BSB modtog også et nødvendigt løft i juni 1989, da det vandt franchisen for de to resterende britiske kraftfulde DBS-kanaler og slog seks andre tilbudsgivere, da BBC droppede alle planer om brug af sine tildelte kanaler. BSB reviderede sit sortiment til at omfatte separate kanaler til film, sport, popmusik, generel underholdning og aktuelle anliggender. Desværre øgede dette størrelsen på de retter, som offentligheden måtte købe fra 25 til 35-40 centimeter tilskud fra BSB, hjalp med at opretholde detailpriserne på £ 250.

Lancering af femkanals service Edit

BSBs fem satellitkanaler for offentligheden var:

Med en sjette deltidskanal (ved brug af nedetid, når The Sports Channel ikke udsendte) på abonnement for erhvervsbrugere i offentligheden, da BSB Datavision var et datterselskab af virksomheden, der tilbød krypterede tv-tjenester og datamodtagelse via indenlandske modtagere: [ 18] [19]

BSB lancerede sin service den 25. marts 1990 med sloganet Det er smart at være firkantet. Lanceringen, seks måneder forsinket, kom 13 måneder efter Sky's lancering. [20] BSB skulle begynde at sende i september 1989, men blev forsinket af problemer med levering af modtagelsesudstyr, og fordi BSB ville undgå Sky's erfaring med at lancere, når de fleste butikker ikke havde noget udstyr at sælge.

BSB hævdede at have omkring 750.000 abonnementer, mens Sky havde udvidet sin rækkevidde til mere end 1,5 millioner hjem. Det blev antaget, at begge virksomheder kunne bryde, selvom abonnementer nåede op på tre millioner husstande, hvor de fleste analytikere forventede, at dette ville blive nået i 1992.

Konkurrence og fusion Rediger

Skys forspring over BSB beviste, at PAL -systemet ville give tilstrækkelig billedkvalitet, og at mange seere med glæde ville se Skys mere populistiske output i modsætning til at vente på den lovede kvalitetsprogrammering, som BSB lovede. Sky havde lanceret sin multikanalstjeneste fra studier på et industriområde i Isleworth med en tiårig lejekontrakt på SES-transpondere for anslået 50 millioner pund uden backup. BSB på den anden side ville operere fra dyrere hovedkvarter ved Marco Polo House i Battersea, med konstruktion og opsendelse af egne satellitter, der koster anslået 200 millioner pund, hvoraf den anden var en backup.

Da BSB endelig kom på luften i marts 1990 (13 måneder efter Sky), blev virksomhedens tekniske problemer løst, og dens programmering blev kritikerrost. Imidlertid var dens D-MAC-modtagere dyrere end Skys PAL-ækvivalenter og uforenelige med dem. Mange potentielle kunder sammenlignede konkurrencen mellem de konkurrerende satellitselskaber med formatkriget mellem VHS- og Betamax -optagere og valgte at vente og se, hvilket selskab der ville vinde direkte for at undgå at købe potentielt forældet udstyr. Både BSB og Sky var begyndt at kæmpe med byrden med enorme tab, hurtigt stigende gæld og igangværende startomkostninger. Den 2. november 1990 blev en fusion på 50:50 annonceret for at danne et enkelt selskab kaldet British Sky Broadcasting (markedsføres som "Sky"). [1] [2] [3]

Kanaler Rediger

Efter fusionen flyttede BSkyB hurtigt til at rationalisere de kombinerede kanaler, den nu ejede:

  • Underholdningskanalen Galaxy blev lukket med sin transponder overdraget til Sky One den 2. december 1990.
  • Den faktuelle, livsstils- og kunstkanal Now blev lukket med sin transponder overdraget til Sky News den 1. december 1990, selvom nogle kunstprogrammer stadig skulle vises, blev en kortsigtet fravalgstjeneste kaldet Sky Arts lanceret til udsendelse på Marcopolo transponder i weekenden indtil den 31. december 1992.
  • Musikkanal Kraftværket forblev i luften indtil den 8. april 1991, og det blev udskiftet på sin Marcopolo -transponder af Sky Movies.
  • Sportskanalen beholdt sit navn i et stykke tid, blev derefter omdøbt til Sky Sports den 20. april 1991 og omdøbt til Sky Sports 1 den 16. august 1996, da Sky Sports 3 blev lanceret. forblev i luften med sin Marcopolo -transponder, kort før lanceringen af ​​Astra 1B -systemet den 15. april 1991 og beholdt sit navn indtil 1997, kort omdøbt til Sky Movies Screen 2 (1. november 1997), efterfulgt af Sky Premier (10. september 1998) ) og derefter Sky Movies 2 (1. november 2003). Kanalen hedder nu Sky Cinema Showcase.

Resultater Rediger

BSB's aktionærer og Murdoch's News International fik store overskud på deres investeringer, og det fusionerede venture på 50:50 havde et effektivt kvasi-monopol på britisk satellit-betalings-tv. Fra et britisk perspektiv forhindrede British Satellite Broadcastings eksistens 100% af disse overskud fra News International, hvilket reducerede Murdochs evne til at påvirke regeringens politik. På et tidspunkt i sagaen stod News International over for splittelse i bankens hænder. [21]

Efter Comcasts overtagelse af Sky i oktober 2018 var Murdoch ikke længere involveret i britisk tv, men beholdt sine avisaktiver gennem News Corp.

Lovgivningsmæssig kontekst Rediger

Et nyt fjernsynsoverførselssystem, Multiplexed Analogue Components, blev oprindeligt udviklet til high-definition fjernsyn, men europæiske producenter udviklede patenterede varianter og med succes lobbyede regulatorer, så det blev vedtaget af Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber som standarden for alle direkte broadcast-satellitter. Dette havde den virkning, at de billige ikke-europæiske producenter ikke kun skulle betale royalties til producenterne, men heller ikke ville have direkte adgang til teknologien og derfor altid ville være bagud med ny udvikling.

I Det Forenede Kongerige udviklede Independent Broadcasting Authority en variant, D-MAC, som havde marginale forbedringer af lydkanaler, og insisterede på, at satellittjenesten skulle bruge den selv. I resten af ​​Europa standardiserede satellit-tv-producenter en anden variant, D2-MAC, som brugte mindre båndbredde og var kompatibel med de omfattende eksisterende europæiske kabelsystemer. Med lanceringen af ​​BSB blev IBA medlem af den hemmelige "MAC Club" for europæiske organisationer, der ejede patenter på MAC -varianter og havde en royalty -delingsaftale for alt fjernsyn og solgte set top -bokse. [ citat nødvendig ]

IBA var ikke henvist til at være en "økonomisk regulator", så det frie marked for satellitter med lavere effektbåndbredde (f.eks. SES Astra) udnyttede fordelene ved de eksisterende PAL-transmissioner til lavere omkostninger med allerede eksisterende set-top box-teknologi. IBA blev gjort hjælpeløs, og Murdoch indgik en frivillig aftale om at overholde disse Broadcasting Standards Commission-regler vedrørende ikke-økonomiske spørgsmål, såsom den anvendte teknologi. Ironisk nok var det sidste tids krypteringssystem i D-MAC siliciumchip-teknologien en primær årsag til, at BSB skulle fusionere med Sky, og derfor havde fjerntliggende tv-producenter stort set uhindret adgang til markedet, da MAC blev afviklet til fordel for PAL .

Placering og satellitter Rediger

Da virksomheden fokuserede på Astra -systemet, der ikke var underlagt IBA -regulering, blev Marcopolo -satellitterne til sidst trukket tilbage og senere solgt (Marcopolo 1 den 21. december 1993 til NSAB i Sverige og Marcopolo 2 den 1. juli 1992 til Telenor i Norge). De tidligere Marcopolo -satellitter blev omdøbt til Thor. NSAB drev Marcopolo 1 (som Sirius 1), indtil den med succes sendte den til en sikker bortskaffelsesbane i 2003, da den nåede den normale afslutning på sin levetid, da brændstoffet løb tør. Marcopolo 2 blev drevet (som Thor 1) frem til januar 2002 og bortskaffet med succes.

Efter fusionen blev BSB D-MAC-modtagere solgt billigt, og nogle entusiaster modificerede dem for at muliggøre modtagelse af D2-MAC-tjenester tilgængelige på andre satellitter. BSB -modtagere, især Ferguson, kan ændres ved at udskifte en mikroprocessor. Opgraderingssæt fra virksomheder som Trac Satellite tillod genindstilling, mens andre sæt tillod fuldt fungerende menusystemer og afkodning af 'bløde' krypterede kanaler, selvom dette krævede, at modtageren havde et af de senere MAC-chipsæt. Nogle kits inkluderede endda smartkortlæsere og fuld D2-MAC-afkodningskapacitet.

Marco Polo -husets hovedkvarter blev fraflyttet, hvilket førte til afskedigelse for de fleste BSB -medarbejdere, hvor kun få flyttede til at arbejde på Skys hovedkvarter i Isleworth. Bygningen blev beholdt af det nye selskab og blev fra 1. oktober 1993 hjemsted for shoppingkanalen QVC, da den britiske kanal blev lanceret. Broadcastingsplatform ITV Digital flyttede ind i en del af bygningen som en del af forliget, hvor Sky blev tvunget ud af det oprindelige selskab. Bygningen blev revet ned den 8. marts 2014, den er blevet erstattet af flere blokke luksuslejligheder i Chelsea Bridge.


Fjernelse af sporene

Etiopiske og islamiske kulturer deler begge historien om dronningen af ​​Sheba © Der er faktisk flere mennesker, der hedder Sheba i Bibelen, en er en efterkommer af Noas søn Shem og en anden af ​​hans søn Ham. Men det kaldes også et sted. Ezekiels Bog (27 v.22-24) fortæller os, at de købmænd, der handlede med Tyrus, kom fra Sheba og Raamah og bragte krydderier, ædelsten og guld med - nøjagtig de samme varer, som dronningen af ​​Sheba havde med sig, da hun kom for at besøge Salomo i Jerusalem.

Og selvom der mangler historisk bevis for Dronningen af ​​Sheba selv, er der masser af tekstmæssige beviser til støtte for dette store kongerige Saba.

Men den mest populære oversættelse af det hebraiske ord 'Sheba' er det arabiske 'Saba' - der henviser til et stort rige, det sabaiske rige, i det, der i dag er Yemen. Og selvom der mangler historisk bevis for Dronningen af ​​Sheba selv, er der masser af tekstmæssige beviser til støtte for dette store kongerige Saba. I assyriske tekster er konger ved navn 'Itamru' og 'Karib-ilu' blevet forbundet med kongerne i Saba ved navn 'Yitha'amars' og 'Karibil' i jemenitiske tekster


Indhold

BBC driver flere tv -netværk, tv -stationer (selvom der generelt er meget lidt sondring mellem de to udtryk i Storbritannien) og tilhørende programmeringstjenester i Det Forenede Kongerige. Ud over at være en tv-selskab, producerer selskabet også et stort antal af sine egne programmer internt og rangerer derved som et af verdens største tv-produktionsselskaber.

Tidlige år (før 1939) Rediger

John Logie Baird oprettede Baird Television Development Company i 1926 den 30. september 1929, han lavede den første eksperimentelle tv -udsendelse for BBC fra sit studie i Long Acre i Covent Garden -området i London via BBCs London -sender. Baird brugte sit elektromekaniske system med et lodret scannet billede på 30 linjer, hvilket er lige nok opløsning til et nærbillede af en person og en båndbredde lav nok til at bruge eksisterende radiosendere. Den samtidige transmission af lyd og billeder blev opnået den 30. marts 1930 ved hjælp af BBCs nye tvillingsender i Brookmans Park. I slutningen af ​​1930 blev tredive minutter med morgenprogrammer sendt fra mandag til fredag ​​og tredive minutter ved midnat om tirsdagen og fredagen, efter at BBC -radioen gik i luften. Bairds udsendelser via BBC fortsatte indtil juni 1932.

BBC begyndte sin egen almindelige tv-programmering fra kælderen i Broadcasting House, London, den 22. august 1932. Studiet flyttede til større kvarterer i 16 Portland Place, London, i februar 1934 og fortsatte med at sende 30-linjers billeder, båret af telefonlinje til mellembølgesenderen i Brookmans Park, indtil den 11. september 1935, hvorefter fremskridt i alle elektroniske fjernsynssystemer gjorde de elektromekaniske udsendelser forældede. [5]

Efter en række testoverførsler og særlige udsendelser, der begyndte i august 1936, lancerede BBC Television Service officielt den 2. november 1936 fra en konverteret fløj af Alexandra Palace i London. [6] [7] "Ally Pally" husede to atelierer, forskellige naturforretninger, makeup-områder, omklædningsrum, kontorer og selve senderen, som derefter sendte på VHF-båndet. BBC-tv brugte oprindeligt to systemer på alternative uger: 240-line Baird-mellemfilmsystemet og 405-line Marconi-EMI-systemet. Brugen af ​​begge formater gjorde BBCs tjeneste til verdens første almindelige HD-fjernsynstjeneste, den udsendte fra mandag til lørdag mellem 15:00 og 16:00 og 21:00 og 22:00. [8] Det første programudsendelse - og dermed det første nogensinde på en dedikeret tv -kanal - var "åbning af BBC Television Service" kl. 15:00. [9] Den første store eksterne udsendelse var kroningen af ​​kong George VI og dronning Elizabeth i maj 1937.

De to systemer skulle køre på prøve i seks måneder, før tidlige tv -apparater understøttede begge resolutioner. Baird -systemet, der brugte et mekanisk kamera til filmet programmering og Farnsworth billeddissektorkameraer til live -programmering, viste sig imidlertid at være for besværligt og visuelt ringere og endte med lukket (kl. 22:00) lørdag den 30. januar 1937. Det blev annonceret i Radio Times i 2 uger senere, men beslutningen om at afslutte Baird -systemet blev truffet for sent, for at det kunne ændres i de trykte Radio Times. [10]

Oprindeligt var stationens rækkevidde officielt en 40 kilometer radius af Alexandra Palace -senderen - i praksis kunne transmissioner imidlertid afhentes en god del længere væk, og ved en lejlighed i 1938 blev de hentet af ingeniører på RCA i New York, der eksperimenterede med et britisk fjernsyn. [note 1] Tjenesten nåede anslået 25.000-40.000 hjem før udbruddet af Anden Verdenskrig, hvilket fik tjenesten til at blive suspenderet i september 1939.

Krigstidens lukning (1939–1946) Rediger

Den 1. september 1939, to dage før Storbritannien erklærede krig mod Tyskland, blev stationen taget ud af luften med lidt advarsel [11] regeringen var bekymret for, at VHF -transmissionerne ville fungere som et fyrtårn for fjendtlige fly, der ankom til London. Også mange af fjernsynstjenestens tekniske personale og ingeniører ville være nødvendige for krigsindsatsen, især om radarprogrammet. Det sidste program, der blev sendt, var en Mickey Mouse -tegneserie, Mickey's Gala Premier (1933), som blev efterfulgt af testoverførsler, tilbageviste denne konto den populære hukommelse, ifølge hvilken udsendelsen blev suspenderet inden tegneseriens afslutning. [11]

Ifølge tal fra Storbritanniens Radio Manufacturers Association var der blevet fremstillet 18.999 fjernsyn fra 1936 til september 1939, da produktionen blev standset af krigen.

De resterende monopolår (1946–1955) Rediger

BBC Television vendte tilbage den 7. juni 1946 kl. 15:00. Jasmine Bligh, en af ​​de originale annoncører, lavede den første meddelelse og sagde: 'God eftermiddag alle sammen. Hvordan har du det? Kan du huske mig, Jasmine Bligh? '. Mickey Mouse -tegneserien fra 1939 blev gentaget tyve minutter senere. [11] Alexandra Palace var kanalens hjemmebase indtil begyndelsen af ​​1950'erne, hvor størstedelen af ​​produktionen flyttede ind i de nyerhvervede Lime Grove Studios.

Efterkrigstidens udsendelsesdækning blev udvidet til Birmingham i 1949 med åbningen af ​​Sutton Coldfield-sendestationen, og i midten af ​​1950'erne var det meste af landet dækket og transmitterede et 405-linjes sammenflettet billede på VHF.

Duopolet fra 1955 Edit

Da ITV blev lanceret i 1955, viste BBC Television Service (omdøbt til "BBC tv" i 1960) populær programmering, herunder komedier, drama, dokumentarer, spilprogrammer og sæbeoperaer, der dækker en lang række genrer og konkurrerede regelmæssigt med ITV om blive den kanal med de højeste ratings for den uge. Kanalen introducerede også science fiction -showet Doctor Who den 23. november 1963 - kl. 17:16 - som blev et af Storbritanniens mest ikoniske og elskede tv -programmer.

1964 til 1967 Edit

BBC TV blev omdøbt til BBC1 i 1964, efter lanceringen af ​​BBC2 (nu BBC Two), den tredje fjernsynsstation (ITV var den anden) for Storbritanniens opgave, at levere mere nicheprogrammering. Kanalen skulle lanceres den 20. april 1964, men blev sat af luften af ​​et massivt strømsvigt, der påvirkede store dele af London, forårsaget af en brand på Battersea Power Station. Et videobånd lavet på åbningsaftenen blev genopdaget i 2003 af en BBC -tekniker. [ citat nødvendig ] Til sidst gik lanceringen videre den følgende nat, hvor Denis Tuohy holdt et lys. BBC2 var den første britiske kanal, der brugte UHF- og 625-linjers billeder, hvilket gav en højere definition end det eksisterende VHF 405-line-system.

1967 til 2003 Rediger

Den 1. juli 1967 blev BBC Two den første fjernsynskanal i Europa, der regelmæssigt udsendte i farver ved hjælp af det vesttyske PAL -system, der blev brugt i årtier, indtil det gradvist blev afløst af digitale systemer. [12] (BBC One og ITV begyndte 625-line farveudsendelser samtidigt den 15. november 1969). I modsætning til andre terrestriske kanaler har BBC Two ikke sæbeopera eller standard nyhedsprogrammering, men en række programmer, der er beregnet til at være eklektiske og mangfoldige (selvom hvis et program har høje publikumsbedømmelser, flyttes det ofte til sidst til BBC One). Den forskellige opgave for BBC2 tillod sin første controller, Sir David Attenborough at få bestilt de første tunge dokumentarer og dokumentarserier som f.eks. Civilisation, Stigningen af ​​mennesket og Horisont.

Attenborough fik senere sabbatferie fra sit job som controller for at arbejde med BBC Natural History Unit, som havde eksisteret siden 1950'erne. Denne enhed er nu berømt over hele verden for at producere programmer af høj kvalitet med Attenborough som f.eks Livet på jorden, Plantenes private liv, Den blå planet, Pattedyrs liv, Jorden og Frozen Planet.

Nationale og regionale variationer forekommer også inden for tidsplanerne BBC One og BBC Two.Englands BBC One -output er opdelt i femten regioner (f.eks. South West og East), der hovedsageligt eksisterer for at producere lokal nyhedsprogrammering, men også lejlighedsvis fravælger netværket for at vise programmer af lokal betydning (f.eks. Store lokale begivenheder). De andre nationer i Det Forenede Kongerige (Wales, Skotland og Nordirland) har fået mere autonomi fra det engelske netværk, f.eks. Programmer introduceres for det meste af lokale annoncører, snarere end af dem i London. BBC One og BBC Two tidsplaner i de andre britiske lande kan variere meget fra BBC One og BBC Two i England.

Programmer, såsom de politisk drevne Giv mit hoved fred (produceret af BBC Northern Ireland) og sæbeoperaen River City (produceret af BBC Scotland), er blevet skabt specielt til at tage højde for nogle seere i deres respektive nationer. BBC Scotland producerer daglige programmer til sine gælisk-talende seere, herunder aktuelle anliggender, politisk og børns programmering som den populære Eòrpa og Er det ikke?. BBC Wales producerer også en stor mængde walisisk sprogprogrammering til S4C, især nyheder, sport og andre programmer, især sæbeoperaen Pobol og Cwm ('People of the Valley') kort vist på BBC2 i hele Storbritannien med undertekster i 1990'erne. [13] De britiske nationer producerer også en række programmer, der vises i Storbritannien, såsom BBC Scotland's komedieserier Chewin 'the Fat, og BBC Nordirlands talkshow Patrick Kielty Næsten Live.

I løbet af 1980'erne kom BBC under pres for at få bestilt flere programmer fra uafhængige britiske produktionsselskaber, og efter Broadcasting Act 1990 var det juridisk forpligtet til at skaffe 25% af sit output fra sådanne virksomheder efter lovens vilkår. Dette førte til sidst til oprettelsen af ​​"WoCC" (Window of Creative Competition) for uafhængige produktionsvirksomheder til at stille programmer til BBC. [14]

Programmer er også hovedsageligt importeret fra engelsktalende lande: bemærkelsesværdige-men ikke længere viste-eksempler inkluderer The Simpsons fra USA og Naboer fra Australien. Programmering fra lande uden for den engelsktalende verden bestod af spillefilm, der blev vist på originalsproget med undertekster i stedet for at blive overført, med dubbing kun brugt til tegnefilm og børneprogrammer. [15] Disse omfattede programmer fra Østeuropa, herunder Det syngende ringetræ fra Østtyskland, selvom voice-over-oversættelse blev brugt i stedet for dubbing af budgetmæssige årsager. [16]

Ceefax, den første tekst -tv -tjeneste, blev lanceret den 23. september 1974. Denne tjeneste gav BBC -seerne mulighed for at se tekstinformation såsom de seneste nyheder på deres fjernsyn. CEEFAX foretog ikke en fuld overgang til digitalt tv, men blev gradvist erstattet af den nye interaktive BBCi -tjeneste, inden den blev lukket fuldstændigt den 22. oktober 2012. [ citat nødvendig ]

I marts 2003 meddelte BBC, at den fra slutningen af ​​maj 2003 (senere udskudt til 14. juli) havde til hensigt at sende alle otte af sine indenlandske tv -kanaler (herunder de 15 regionale variationer af BBC1) ukrypteret fra Astra 2D -satellitten. Dette skridt blev anslået til at spare BBC 85 millioner pund i løbet af de næste fem år. [ citat nødvendig ]

Selvom "fodaftryk" for Astra 2D-satellitten var mindre end for Astra 2A, hvorfra den tidligere blev sendt krypteret, betød det, at seere med passende udstyr kunne modtage BBC-kanaler "gratis til luft" over store dele af vestlige Europa. Derfor har nogle rettighedsproblemer været nødt til at blive løst med programudbydere som Hollywood -studier og sportsorganisationer, der har udtrykt bekymring over, at det ukrypterede signal lækker ud. Dette førte til, at nogle udsendelser blev gjort utilgængelige på Sky Digital -platformen, såsom skotsk Premier League og skotsk cupfodbold, mens sådanne udsendelser på andre platforme ikke blev forstyrret. Senere, da rettighedskontrakter blev fornyet, blev dette problem løst. [ citat nødvendig ]

2006 og fremefter Rediger

BBC Television -afdelingen under ledelse af Jana Bennett blev absorberet i en ny, meget større gruppe BBC Vision, i slutningen af ​​2006. [17] Den nye gruppe var en del af større omstruktureringer inden for BBC med begyndelsen af ​​nye medier og teknologi. [ citat nødvendig ]

I 2008 begyndte BBC at eksperimentere med livestreaming af bestemte kanaler i Storbritannien, og i november 2008 blev alle standard BBC -tv -kanaler stillet til rådighed for at se online via BBC iPlayer. [18]

Da Tony Hall blev generaldirektør i april 2013, vendte han divisionen tilbage til sit oprindelige navn BBC Television. Som fjernsyn var det ansvarligt for idriftsættelse, planlægning og udsendelse af al programmering på BBCs fjernsynskanaler og online, samt at producere indhold til udsendelse. [19]

Efter forliget om licensgebyrer i 2016 blev BBC Television opdelt i to divisioner, hvor intern tv-produktion blev adskilt i en ny division kaldet BBC Studios kontrolleret af Mark Linsey og de resterende dele af fjernsynet (kanaler og genrebestilling, BBC Sport, BBC Three og BBC iPlayer) bliver omdøbt til BBC -indhold, kontrolleret af Charlotte Moore. [4] [20] Som følge heraf er BBC Television -divisionen nu internt kendt som BBC Content og "BBC Television", da en enhed er ophørt med at eksistere. [4] [21] [22]

Den 8. december 2020 annoncerede Moore en ny ledelsesstruktur for BBC Content, der træder i kraft i april 2021, som vil prioritere iPlayer for at konkurrere med kommercielle streamingtjenester. Rollen som controller for BBC One, Two og Four skrottes til fordel for at give BBCs genrehoveder autonomi i idriftsættelse af programmer uden krav om, at en kanalcontroller skal levere sekundær godkendelse. Et team af "porteføljeredaktører" vælger blandt disse kommissioner til transport på BBC -tv -kanaler og iPlayer, hvor iPlayer -controller Dan McGolpin bliver Portfolio Director for iPlayer og kanaler. McGolpin og genrehovederne vil rapportere til Moore. [23] [24]

BBCs indenlandske tv -kanaler sender ikke reklamer, de finansieres i stedet af et tv -licensgebyr, som tv -seere skal betale årligt. Dette inkluderer seere, der ser streams i realtid eller indhenter tjenester fra BBCs kanaler online eller via deres mobiltelefon. BBCs internationale tv -kanaler finansieres af reklamer og abonnementer.


Company-Histories.com

Statsejet selskab
Indarbejdet: 1922 som British Broadcasting Company Limited
Medarbejdere: 27.000
Salg: & pund1,8 mia. (2,4 mia. USD) (1996)
SIC'er: 4832 radioudsendelsesstationer 4833 fjernsynsudsendelsesstationer

Virksomhedens perspektiver:

Vi lover: at give noget for alle for at være fair, præcise og upartiske for at give værdi for pengene for at forbedre adgangen til BBC -tjenester for at være ansvarlig og lydhør.

British Broadcasting Corporation Ltd. (BBC) er det største offentlige medieselskab i verden. Kærligt kendt som "Tante" eller simpelthen "Beeb" fejrede BBC sit 75 -års jubilæum i 1997. Dets indenlandske tjenester omfatter to nationale farve -tv -kanaler, fem nationale radionetværk, regionale tv- og radiotjenester og lokale radiostationer i hele England, Skotland, Wales og Nordirland. Indenlandske operationer finansieres hovedsageligt gennem salg af tv -licenser til husstande med mindst ét ​​fjernsyn. Set til & pund91,50 ($ 138) i 1997 genererede dette årlige gebyr for en farvelicens 95 procent af BBC's indtægter. Berømt som en offentlig institution var BBCs kommercielle interesser en voksende kilde til finansiering og debat i 1990'erne. Med en omsætning på & £ 350 millioner i 1996 var BBC Worldwide virksomhedens største kommercielle virksomhed, der omfattede forlag, multimedier og internationale aktiviteter.

BBC får sin autoritet fra et kongeligt charter, der giver den ret til at operere i hele Det Forenede Kongerige. Fornyet hvert 10. til 15. år blev det nuværende charter vedtaget i 1996 og er gældende gennem 2006. Fordi chartret er udstedt af den britiske monark og ikke af et politisk parti, er BBCs uafhængighed og upartiskhed forfatningsmæssigt garanteret. Vilkårene og betingelserne, hvorunder BBC driver sine sendere og tekniske apparater, er nedfældet i et andet dokument, BBC License, udstedt af hjemmesekretæren (regeringsministeren, der er ansvarlig for radio- og tv -spredning). Licensen forbyder virksomheden at transportere reklamer eller tillade sponsorering af enhver art. I teorien giver licensen også hjemmesekretæren mulighed for at nedlægge veto mod udsendelser, der anses for upassende, men denne ret er aldrig blevet udnyttet. BBC styres af en 12-mands bestyrelse udpeget af monarken i samråd med et råd af ledende politikere fra de vigtigste politiske partier i Det Forenede Kongerige og det britiske Commonwealth. Det er bestyrelsens ansvar at varetage den offentlige interesse ved at sikre, at BBCs output afspejler de kompromisløse standarder, der er nedfældet i dens forfatning. Guvernørerne udpeger til gengæld en generaldirektør og andre erfarne branchechefer til at føre tilsyn med den daglige drift af BBC. Guvernører og ledelse er i fællesskab ansvarlige for politik og generelle strategibeslutninger.

Historien om denne augustinstitution er parallel med selve udsendelsens historie. British Broadcasting Company Limited, som det oprindeligt blev kendt, blev til den 18. oktober 1922. Det repræsenterede et samarbejde mellem førende radioproducenter-såsom Marconi Company og General Post Office (GPO)-der ønskede at indføre en national tjeneste i Storbritannien, samtidig med at enhver enkelt producent forhindres i at få monopolmagt. Det nye selskab havde en aktiekapital på 100.000 pund, idet aktier kun blev tildelt "ægte britiske producenter, der anvender ægte britisk arbejdskraft", og genererede indtægt på to måder. Det var berettiget til halvdelen af ​​postkontorets licensgebyr på 10 skilling (75 øre) og ville modtage royalties ved salg af radiotransceivere foretaget af medlemsvirksomheder. Licensen blev indført den 1. november 1922. 31. december samme år var der udstedt 35.744 licenser.

Om aftenen den 14. november 1922 læste Arthur Burrows, virksomhedens første direktør for programmer, to nyhedsbulletiner fra Marconi House i London. Det var de første daglige udsendelser på BBC. Den følgende dag åbnede radiostationer i Manchester og Birmingham, og ved udgangen af ​​måneden kunne britiske radioentusiaster stille ind på fem timers udsendelse dagligt. På trods af at de originale tv-selskaber havde ringe erfaring på området-eller måske på grund af det-satte de standarder, de etablerede i både nyhedstjeneste og børns programmering tonen i årtier fremover. Deres succes skyldtes delvist indflydelse fra John C. Reith, der i en alder af 33 år blev virksomhedens første general manager. Reith var en skotsk krigsveteran med en baggrund inden for teknik og en klar vision om, hvad offentlig radio og tv kunne opnå, hvis det blev drevet af et idealistisk team. Han bestemte virksomhedens politik og dikterede programblandingen. I Reiths første år ved roret blev programmeringen udvidet til at omfatte eksterne udsendelser af opera og teater, daglige vejrudsigter og livekommentarer fra sportsbegivenheder. For at holde styr på denne række programmer offentliggjorde BBC en guide kaldet Radio Times, der omfattede planlægningsinformation, kommentarer og artikler om udviklingen af ​​det nye medie. I slutningen af ​​1923 var en eksperimentel udsendelse nået Amerika, og en Radiola Paris -transmission var blevet videresendt til lyttere i det sydlige England. I mellemtiden var antallet af britiske stationer, der drives af BBC, steget til 10, mens antallet af ansatte var steget fra fire i december 1922 til 177 i december året efter.

Antallet af stationer voksede i løbet af de næste par år, og det samme gjorde udsendelseskraften. Under generalstrejken i maj 1926 blev udgivelsen af ​​de fleste aviser suspenderet i en uge. Også på dette tidspunkt øgede BBC sine daglige nyhedsudsendelser til fem og blev det eneste medium for massekommunikation i mange dele af landet. Selvom regeringens pres forhindrede BBC i at interviewe strejkende minearbejdere i luften, kæmpede Reith med succes for at opretholde virksomhedens redaktionelle uafhængighed med hensyn til rapportering om strejkeudviklingen. BBCs position blev styrket den 1. januar 1927, da British Broadcasting Company blev British Broadcasting Corporation, etableret under et nyt kongeligt charter, der garanterede, at det ikke var "et parlamentsvæsen og forbundet med politisk aktivitet." Mottoet for det nye selskab var "Og nation skal tale fred til nation." Sir John Reith blev udnævnt til generaldirektør, en post han beholdt indtil 1938. Generaldirektøren for posten (Postchefen) fortsatte med at opkræve licensgebyrer fra offentligheden og lægge begrænsninger for tilladte udsendelsestimer, men ansvaret for beslutningstagning var overført til en fempersoners bestyrelse, en tradition, der fortsætter til i dag. I løbet af depressionerne 1930-1931 blev der udstedt 1.000 licenser om dagen, og i 1935 kunne anslået 95 procent af befolkningen modtage mindst et BBC-program i deres hjem. Komplet modtagelsesdækning var et vejledende princip for BBC, og det var faktisk måske blandt de fattigste klasser og i de mest fjerntliggende regioner i landet, at tjenesten blev værdsat mest. Det var også i denne periode, at de første fremmedsprogede udsendelser blev foretaget fra Bush House i London. En arabisk gudstjeneste blev indviet i januar 1938 og skulle efterfølges to måneder senere af service på portugisisk og spansk.

Indvielse af fjernsyn i 1930'erne

Fjernsynstjenesten havde en vanskeligere fødsel. BBC havde eksperimenteret med tv-udsendelser siden 1932 og kunne i november 1936 lancere verdens første sort-hvide HD-tjeneste under ledelse af tv-direktør Gerald Cock. I løbet af de første tre år begrænsede de uoverkommelige omkostninger ved fjernsyn antallet af seere til 20.000, men programmeringsudvalget var imponerende og varslede den enorme indflydelse, fjernsynet ville udøve i efterkrigsårene. Blandt begivenhederne dækket af det nye BBC Television var kroningen af ​​kong George VI og dronning Elizabeth og en forestilling af Macbeth med Laurence Olivier i titelrollen. Den 1. september 1939 ophørte tv -udsendelser imidlertid. Fjernsynssenderen på Alexandra Palace i London var en perfekt flyretningsfinder, og af nationale sikkerhedsmæssige årsager forblev tjenesten ude af luften under anden verdenskrig. BBC genåbnede i juni 1946, da 100.000 seere i det større London -område så en udsendelse af sejrsparaden, der fejrede krigens afslutning, og nåede et højdepunkt den 2. juni 1953 med det historiske fjernsyn af Elizabeth IIs kroning inden for Westminster Abbey.

BBC -radio havde en enorm indflydelse med sine informative udsendelser i krigsårene. Dens indflydelse føltes langt ud over Det Forenede Kongeriges grænser. Det var i fremmedsprogede udsendelser til de besatte områder, at Overseas Service kom til sin ret. BBCs tilgang til nyhedsrapportering blev fanget kortfattet af R. T. Clark, direktør for udenlandske nyheder, der fortalte sine udvidede nyhedsmedarbejdere: "Det er krig nu. Sig sandheden. Det er vores job. Mange tak og held og lykke." I mellemtiden på hjemmefronten var hjemmeudsendelsesstationer begrænset til en enkelt bølgelængde ved navn Home Service, som introducerede innovativ, hvis stadig temmelig høj pande programmering i en suveræn indsats for at øge landets moral gennem de tidlige krigsår. I januar 1940 blev et andet program indført med det formål at løfte moralen for britiske tropper, der var stationeret i udlandet. Attraktioner som populære amerikanske sortstjerner hjalp hurtigt med Forces Programmet til at sikre et stort civilt publikum i Storbritannien. I slutningen af ​​krigen blev Forces -programmet omdøbt til Light -programmet og blev BBCs første formelle indrømmelse af, at useriøsitet havde en fast plads i radioprogrammet.

Post-World War II velstand bringer ende på BBCs monopol

I 1946 blev der tilbudt en kombineret radio- og fjernsynslicens for & pound2 ($ 2,90), og Home and Light -programmerne var blevet suppleret med tilføjelsen af ​​et tredje program, designet til at imødekomme det, der kontroversielt blev opfattet som "den næsten umættelige efterspørgsel efter seriøs litteratur og drama, for god musik og intelligent diskussion. " Specielt klassiske musikfans nød godt af ændringen. I 1947 fik BBC et tredje kongeligt charter, og på trods af brændstofmangel, der førte til midlertidig suspension af al fjernsynstjeneste og en del radiotjenester, fortsatte man med at udvide det geografiske omfang og mangfoldighed af sine operationer.

I 1950 toppede antallet af fastansatte på BBC 12.000, og nye tv -studier blev åbnet i Lime Grove i London. Samme år offentliggjorde Beveridge Committee on Broadcasting en lang rapport, der stadfæstede BBCs ret til at udøve et monopol på tv. I 1951 blev Labour -regeringen i den stramme efterkrigstid imidlertid erstattet af en konservativ regering, der beklagede nationalisering og understregede betydningen af ​​det frie marked for at hæve Storbritanniens deprimerede levestandard. Da arbejdsløsheden fortsat faldt, og efterspørgslen efter forbrugsvarer steg til, fokuserede den offentlige debat på fjernsyn som et legitimt medium for reklame for de spændende nye produkter. Tv -loven fra 1954, sponsoreret af den konservative regering, brød BBCs tv -monopol. Som en direkte konsekvens af fjernsynsloven blev der dannet en Independent Television Authority (ITA), og den 22. september 1955 gik den første kommercielle udsendelse i luften. Selvom reklame nu var tilladt på uafhængige stationer, forblev det strengt reguleret, og de fleste analyser af det første årti med uafhængigt tv fokuserer på de mange ligheder mellem ITA og BBC, snarere end på deres forskelle.

Teknologisk udvikling i 1950'erne, 1960'erne og 1970'erne

I mellemtiden udviklede fjernsynsteknologien sig også hurtigt. I oktober 1955 begyndte de første eksperimentelle farve -tv -transmissioner fra Alexandra Palace i London. På dette tidspunkt kunne cirka 95 procent af befolkningen modtage fjernsyn derhjemme. Programtiden blev øget tilsvarende fra 38 timer om ugen i 1954 til 50 timer om ugen i 1955. Der blev lagt ny vægt på regionale udsendelser, og regionale kontorer fik større programmeringsautonomi. Udenfor udsendelser blev også mere eventyrlystne. I oktober 1959 inkluderede for eksempel det populære astronomiprogram Sky at Night fotografier taget af et russisk rumfartøj på den anden side af månen.Disse innovationer blev opnået til en pris, og som bekymring for finansieringen af ​​BBC steg, tog regeringen det usædvanlige skridt i 1963 med at afskaffe punktafgifterne på fjernsynslicensen og lade BBC beholde hele & pund4 -gebyret. Et resultat af denne forbedring af økonomien var introduktionen i april 1964 af den anden tv-kanal, BBC2, som blev beskrevet af generaldirektør Hugh Greene som et "supplement snarere end en konkurrent" til BBC1. Greene var en kontroversiel figur, meget kritiseret af mere konservative elementer i pressen for at opmuntre til ærbødig satire og populistisk drama på et tidspunkt, hvor BBC skulle give et alternativ til kommercialismen i den uafhængige kanal. BBC2 etablerede sig imidlertid hurtigt som et forum for minoriteter og specialiseret programmering på omtrent samme måde som det tredje program havde gjort for radiolyttere 18 år tidligere. Først tilgængelig i London -regionen, spredte transmissionskapaciteten sig på få år til alle hjørner af Det Forenede Kongerige.

I juli 1967 fulgte BBC2 den amerikanske føring og blev den første europæiske tv -station til at tilbyde regelmæssig farve -tv -service ved hjælp af PAL -systemet. Farvesatsningens succes førte til indførelsen af ​​et supplerende & £ 5 licensgebyr i 1968, hvor farveservice blev udvidet til BBC1 og den uafhængige kanal i november 1969. En parallel udvikling var spredningen af ​​stereo VHF -radiostationer i hele Det Forenede Kongerige. I overensstemmelse med de forbedrede udsendelsesmuligheder i VHF -systemet introducerede BBC et fjerde radionetværk i 1967, der var afsat til populærmusik og kaldte det Radio 1. De eksisterende netværk blev henholdsvis Radios 2, 3 og 4. Et femte radionetværk ville åbne i august 1990.

Programmering af kontroverser i 1970'erne og 1980'erne

I 1970'erne mente mange kritikere, at den ærværdige Beeb i sin beslutsomhed om at bevare publikumsvisningstal producerede lowbrow -programmer frem for betydelige. Repræsentanter for selskabet pegede på en lang liste med prisvindende shows for at modbevise dette argument. Af større bekymring for BBC-ledere var virksomhedens langsigtede økonomiske sundhed. I 1975 oversteg udgifterne første gang indkomsten. En række meget omtalte budgetnedskæringer på BBC i begyndelsen af ​​1980'erne fremhævede den relative økonomiske styrke i de store kommercielle netværk, der nu producerede så overdådige periodestykker som Brideshead Revisited, engang BBCs eksklusive bevarelse. Kommercielt fjernsyn begyndte også at tage initiativ til nye former for programmering. Indførelsen af ​​morgenmadstids -tv på BBC i januar 1983 var for eksempel et svar på en lignende satsning på det kommercielle netværk.

I sommeren 1985 opstod der en hændelse, som fokuserede opmærksomheden på BBC's ansvarlighed over for den britiske regering. I midten af ​​kontroversen var en BBC -dokumentar om Nordirland med titlen At the Edge of the Union, der indeholdt et interview med den påståede stabschef for den foreløbige IRA. Flere dage før programmet skulle screenes, bøjede styrelsesrådet for BBC sig for pres fra Leon Brittan, hjemmesekretæren, om at trække dokumentaren tilbage med den begrundelse, at den tilbød en legitim platform til terrorisme. Denne beslutning førte til en uenighed med selskabets generaldirektør, Alasdair Milne, der protesterede mod, hvad han betragtede som uacceptable niveauer af censur både inden for og uden for BBC. Journalister fra Home Services og World Service gennemførte en strejke i en dag i protest, og da kolleger på det konkurrerende kommercielle netværk gik ud i sympati, blev nyhedsdækning i Storbritannien faktisk suspenderet for dagen. Strejken sluttede, da generaldirektøren meddelte, at På kanten af ​​Unionen ville blive sendt på et senere tidspunkt med nogle mindre forklarende tilføjelser. Det krænkende interview ville ikke blive afskåret.

Virkningen af ​​denne hændelse på moral inden for BBC og på virksomhedens omdømme på verdensplan var betydelig. Tidspunktet for kontroversen var også uheldig, da Leon Brittan for nylig havde nedsat et udvalg under professor Alan Peacocks formandskab, der skulle undersøge finansieringsmuligheder for BBC. Påfuglerapporten blev offentliggjort i juli 1986. Den afviste bestemt tanken om at indføre reklame, en holdning, der stærkt støttes i pressen. På den anden side inspirerede kritikken i rapporten til et nyt sæt retningslinjer for producenterne, hvilket gav dem en langt større fleksibilitet i finansieringen af ​​deres produktioner. Året efter blev virksomhedens kommercielle aktiviteter udvidet med oprettelsen af ​​BBC Subscription Television Limited som et fuldt ejet datterselskab af BBC Enterprises. BBCSTV, en udbyder af seneagtige niche-abonnementstjenester, var en rettidig reaktion på grundlæggende ændringer i strukturen i tv-branchen. Et andet BBC -initiativ blev realiseret i april 1991 med lanceringen af ​​BBC World Service Television Limited i Europa. Designet som en selvfinansierende kabelabonnementstjeneste tilbød World Service Television 18 ti minutters internationale nyhedsbulletiner om dagen ud over højdepunkter fra de indenlandske tjenester produceret af BBC1 og BBC2. I november 1991 blev World Service Television udvidet til Asien, et marked med anslået 170 millioner engelsktalende. Denne nye satsning var især populær i Indien, hvor tidlige rapporter indikerede, at den blev set af syv gange så mange mennesker som CNN.

Hvor BBC ?: 1990'erne og videre

BBC ind i 1990'erne engageret i meget sjælesøgning. Seksten taskforcer blev udpeget og brugte et år på at se på hele omfanget af BBC -operationer indefra. Med titlen "Extending Choice-BBC's Role in the New Broadcasting Age" fremhævede det resulterende dokument på 88 sider, der blev frigivet i november 1992, BBCs argumenter for charterfornyelse. For at opsummere dokumentet identificerede formand Marmaduke Hussey tre faktorer, som han mente var afgørende for virksomhedens fremtidige succes: effektivitet, ansvarlighed og frem for alt en "robust ånd af uafhængighed fra politisk pres og kommercielle interesser." Kun hvis alle tre områder blev behandlet, fortsatte han, kunne et af de mest ansete tv -selskaber i verden fortsætte med at opfylde sit historiske engagement i public service.

I december hyrede Hussey og bestyrelsen John Birt til at erstatte Sir Michael Checkland som generaldirektør. Birt, som tidligere var chef for ITV, startede meget dårligt hos sin nye arbejdsgiver. Til at begynde med indgik Birt en hemmelig aftale med bestyrelsen om at arbejde som konsulent og undgik derved 1.500 pund i årlige skatter og fakturerede nogle tvivlsomme udgifter (f.eks. Armani -dragter) til BBC. Selvom det var fuldstændig lovligt, gjorde arrangementet oprør på tv-stationens rang-og-fil, som det lykkedes at kræve, at han blev en fast medarbejder.

Birt's politikker gik heller ikke godt med personalet. I et forsøg på at bringe virksomhedens berygtede høje udgifter i overensstemmelse, indviede han en omkostningsbesparende strategi kaldet "Producer Choice" i april 1993. Denne reform reorganiserede BBCs mange interne tjenester til "forretningsenheder" underlagt produktivitetsgennemgang, derefter opfordrede programproducenter til at bruge de mest økonomisk og kreativt passende faciliteter og tjenester, de kunne finde, uanset om de var interne eller uafhængige. Producer Choice havde til formål at indføre konkurrence i produktionsprocessen, men nogle kritikere både inden for og uden for BBC anklagede, at en overdreven vægt på økonomisk ansvarlighed var at kvæle kreativiteten og sænke moralen.

Samtidig kæmpede BBC for at forene sin traditionelle rolle som offentligt finansieret tv-station med sine spirende kommercielle aktiviteter. Anna Griffiths og Conor Dignam fra Britain's Marketing magazine opsummerede dilemmaet kortfattet: "Catch-22 for BBC er, at det føler, at det er bydende nødvendigt at flytte ind på nye mediemarkeder, men all ekspansion af sit brand rejser spørgsmål om, hvorvidt det stadig skal være finansieret af licensgebyret. " At begrænse sig til at udsende fjernsyn og radio ville dømme selskabet til marginalisering, da spredningen af ​​kabel-, satellit- og digitale kanaler skårede væk fra sit publikum. Men ved at sætte sin ærværdige moniker på alt fra bøger til betalings digitale tv-stationer inviterede BBC kritik fra licensbetalere, annoncører og konkurrenter.

Tante holdt sin egen i midten af ​​1990'erne og beholdt en samlet andel på 44 procent af fjernsynspublikummet og 49,6 procent af radioen fra 1996. BBC beholdt en rekord & pund520 millioner (878 millioner dollars) i regnskabsåret, der sluttede med juni 1997 . Det annoncerede planer om at investere 1 mia. I digitale tv -ventures og yderligere 500 millioner i dets andre tjenester inden 2002. Selvom debatten om tv -stationens dobbelte personligheder fortsat raser, valgte regeringen i 1994 at bevare institutionens finanspolitiske og organisatoriske struktur og i 1996 godkendte et nyt seksårigt charter. I sin generaldirektørs oversigt det år kaldte Birt det nye charter og det øgede licensgebyr, det indførte "en tillidserklæring". Om denne tillid var velplaceret, var tilbage at se, da BBC tog sin vej gennem det forræderiske mediemarked i slutningen af ​​det 20. århundrede.

Væsentlige datterselskaber: BBC Enterprises Limited BBC World Service Television Limited BBC Subscription Television Limited BBC Investments Limited Opinion and Broadcasting Research (OBR) Limited Lionheart Television International Incorporated (USA) BBC Telecordiale (SARL) (Frankrig) Redwood Publishing Limited (77.5 %) World Publications Limited (76 %) Hartog Hutton Publishing Limited Video World Publishing Limited Ealing Studios Limited BBC Enterprises (Investments) Limited.

Hovedafdelinger: BBC Broadcasting BBC Production.

Antcliffe, John, "Politik i luftbølgerne", History Today, marts 1984.
Black, Peter, The Biggest Aspidistra in the World, London, British Broadcasting Corporation, 1972.
Briggs, Asa, BBC: The First Fifty Years, Oxford, Oxford University Press, 1985.
Butler, Daniel, "Aunties Bloomers", Regnskab, december 1996, s. 34-36.
"Skiftende kanaler", The Economist, 28. november 1992, s. 17-18.
Clarke, Steve, "Briter venter på skift af vagter", Variety, 12. maj 1997, s. 39-40.
Dawley, Heidi, "The BBC As We Know It Signing Off", Business Week, 12. august 1996, s. 50.
Dawtrey, Adam, "BBC's Birt Survives the Dirt", Variety, 22. marts 1993, s. 29-31.
"Digitalt eventyr: BBC", The Economist, 15. marts 1997, s. 61.
"Dirt on Birt", The Economist, 20. marts 1993, s. 65.
"Fra en hvisken til et skrig", The Economist, 28. november 1992, s. 66.
Gelb, Norman, "Trouble At BBC John Birt's Revolution", The New Leader, 12. juli 1993, s. 3-4.
Griffiths, Anna og Conor Dignam, "The Two Faces of BBC," Marketing, 10. april 1997, s. 20-21.
Guide til BBC 1992, London, British Broadcasting Corporation, 1992.
Heller, Robert, "Bravo for bønnetælleren", Management Today, november 1996, s. 28-32.
Leapman, Michael, The Last Days of the Beeb, London, Allen & Unwin, 1986.
McDonnell, J., Public Service Broadcasting: A Reader, London, Routledge, 1991.
Trethowen, Ian, "Turning Point at BBC," World Press Review, august 1980.
Dette er BBC, London, British Broadcasting Corporation, april 1992.
Walker, David, "Hvordan gjorde Beeb det?" Offentlige finanser, 15. juli 1994, s. 7.

Kilde: International Directory of Company Histories, bind. 21. St. James Press, 1998.


Administrativ / biografisk historie

British Broadcasting Corporation (BBC) er en public service -tv -station i Det Forenede Kongerige (UK), der har været fremtrædende i britisk liv og kultur siden dannelsen i 1922.

Fra 1922 til 1927 eksisterede BBC som et privat selskab, kendt som 'British Broadcasting Company'. Virksomheden blev dannet den 18. oktober 1922 af en gruppe førende trådløse producenter, der havde foretaget offentlige radioudsendelser siden 1920.

Virksomheden blev oprettet under en licens fra General Post Office (GPO), regeringsafdelingen med ansvar for posttjenester og telekommunikation. Virksomheden blev finansieret af royalties på salg af BBC trådløse modtagelsessæt fra godkendte indenlandske producenter.

Virksomheden foretog sin første radioudsendelse den 14. november 1922 med tjenesten '2LO'.

Den skotske ingeniør, John Reith, blev udnævnt til generaldirektør i december 1922. Reith blev virksomhedens administrerende direktør i 1923 og fra 1927 til 1938 var den første generaldirektør for Corporation. Hans idé om udsendelse som en måde at 'informere, uddanne og underholde' var at stærkt forme outputtet fra BBC.

Fremtidens udsendelse af BBC blev gennemgået i to udvalg bestilt af regeringen og Sykes -udvalget (ledet af Sir Frederick Sykes) i 1923 og Crawford -komiteen (ledet af David Lindsay, 27. jarl af Crawford) i 1925. Baseret på resultatet af disse anmeldelser, den 1. januar 1927 blev British Broadcasting Company reorganiseret som en public service: British Broadcasting Corporation. Det skulle fungere under et kongeligt charter og fungere under en aftale med den britiske regering. Det blev ledet af generaldirektøren og et uafhængigt styrelsesråd. Et monopol på al udsendelse fra BBC blev formelt indført, samt et forbud mod reklame. En modtagelseslicens var påkrævet for at lytte til udsendelser, hvilket var et fast gebyr på ti shilling, hvor royalties ikke længere skulle gå til de trådløse virksomheder.

Selskabet voksede hurtigt i de første par års drift. Fra 1930 begyndte det at fokusere på eksperimentelle tv -udsendelser. En almindelig 'BBC Television Service' begyndte at sende fra Alexandra Palace i London i november 1936.

BBC begyndte også at sende uden for Storbritannien til lande, der dengang var en del af det britiske imperium, hvor BBC Empire Service startede den 19. december 1932. Denne service udvidede sig under Anden Verdenskrig, og i slutningen af ​​1942 havde BBC startede udsendelser på alle større europæiske sprog, med mange andre sprog snart efter.

I krigstid spillede BBC en stor rolle i at levere nyheder og underholdning til styrkerne, den britiske offentlighed og allierede i udlandet. Mange af BBC's operationer blev flyttet ud af London, og regeringens informationsministerium arbejdede tæt sammen med BBC for at udsende propaganda og øge moralen.

Tv -udsendelser blev suspenderet fra 1. september 1939 til 7. juni 1946. Efter genåbningen af ​​fjernsynstjenesten indførte BBC en tv -licens, der var nødvendig for at modtage tv -udsendelser. Dette ville blive Corporationens vigtigste indtægtskilde. Fjernsynslicenser indeholdt oprindeligt en licens til at modtage radioudsendelser, men i 1971 krævede kun tv -transmissioner en licens. Licensgebyret fortsætter med at finansiere BBC og danner sammen med Royal Charter grundlaget for dets mission statement 'for at handle i offentlighedens interesse og tjene alle publikum gennem levering af upartisk, høj kvalitet og særprægede output og tjenester, som informere, uddanne og underholde '. Licensgebyret gennemgås af den britiske regering ved fornyelsen af ​​BBC's charter, omtrent hvert tiende år.

BBC udvidede sit servicetilbud i løbet af anden halvdel af det tyvende århundrede. En ekstra tv -kanal (BBC2) blev lanceret i 1964, og radiostationer blev reorganiseret i 1967 for at levere fire nationale stationer (Radio 1, 2, 3 og 4) og en række lokale stationer. Yderligere digitale radiostationer og tv-kanaler blev introduceret i begyndelsen af ​​2000'erne sammen med onlineindhold (herunder indhentningstjenester), HD-tv (HD) og interaktivt tv.

I 1969 blev BBC Enterprises afdeling dannet for at udnytte BBC mærker og programmer. Den 15. maj 1979 blev det et 100 % ejet selskab, BBC Enterprises Ltd., som supplerede indtægterne fra licensafgiften.

Fra 1980'erne og frem blev det britiske tv- og radiomarked dereguleret, da antallet af konkurrerende kanaler og tjenester i den kommercielle sektor steg hurtigt på tværs af satellit-, kabel- og digital -tv. Dette faldt sammen med et skift fra programmer, der stort set blev foretaget internt af BBC til en andel, der blev bestilt af uafhængige produktionsselskaber.

På dette tidspunkt begyndte BBC at adskille sine forretningsområder yderligere til datterselskaber eller sælge dem til private ejere, en proces, der ville fortsætte ind i 2000'erne. BBC Enterprises blev reorganiseret og relanceret den 1. januar 1995 som BBC Worldwide Ltd. Andre områder, der blev solgt, omfattede BBC Costumes and Wigs (2011), BBC Books (2006), BBC Magazines (2011) og BBC Outside Broadcasts (2008).

I 2015 opdelte BBC sine interne tv-produktionsenheder i et separat produktions- og distributionsselskab, der blev registreret som BBC Studios Ltd. den 27. februar 2015. Det samlede tv-produktionsafdelingerne Comedy, Drama, Entertainment, Music & amp Events og Faktuelt. Alle andre områder af fjernsynet, herunder kanaler, genre og idriftsættelse forblev i huset. I april 2018 inkorporerede BBC Studios Ltd. BBC Worldwide Ltd. for at gøre det til en enkelt virksomhed, der er ansvarlig for både produktion og distribution af BBC -programmer.

I chartret fornyelse af 2007 blev styrelsesrådet erstattet af BBC Trust som det uafhængige styrelsesorgan for BBC. Disse opgaver blev derefter overført til et nyt BBC -bestyrelse i april 2017 med regulering og gennemgang af BBC -udsendelser leveret af Ofcom (tilsynsmyndigheden for al radio- og tv -spredning i Storbritannien).


Erasmus (c.1466 - 1536)

Portræt af Erasmus Desiderius, 1523 © Erasmus var en hollandsk forfatter, forsker og humanist.

Den uægte søn af en præst, Erasmus (Gerrit Gerritszoon) blev sandsynligvis født i 1466 i Rotterdam. Han blev ordineret i 1492 og studerede i Paris. Fra 1499 adopterede han livet som en uafhængig forsker, flyttede fra by til byundervisning, foredrag og korrespondance med tænkere i hele Europa.

Han begyndte at skrive omkring 1500 om både teologiske og sekulære emner. Alt hans arbejde viser hans enorme læring og intellektuelle glans, men også hans menneskelighed og vid. Mange af hans tidlige værker angreb korruption og overtro i kirken og hans berømte satire 'The Praise of Folie' (1509), dedikeret til hans engelske ven Thomas More, gik ind for en tilbagevenden til en mere enkel kristendom. Han oversatte og redigerede mange klassiske og tidlige kristne værker og udgav også en kritisk udgave af den græske tekst i Det Nye Testamente, som trak på nyligt tilgængelige kilder og var uhyre indflydelsesrig. Det symboliserede det humanistiske ønske om at vende tilbage til kilderne til den kristne tradition.

Under fire ture til England blev Erasmus venner med førende intellektuelle skikkelser som John Colet og Thomas More og underviste på Cambridge University. Han besøgte og boede også i Frankrig, Tyskland, Italien og Schweiz.

Den protestantiske reformations begyndelse tog Erasmus i en ny retning.Selvom han forblev katolik, var han i sympati med nogle af protestanternes reformerende instinkter. For at imødegå beskyldninger om, at han var luthersk, skrev han en fuldstændig erklæring om sin teologiske holdning 'Om viljens frihed', som indeholdt et strålende angreb på Luther.


Parallelle universer [rediger | rediger kilde]

Beep the Meep's skib styrtede ind i dette universets BBC Television Center. (COMIC: TV -handling!)

Beep the Meep rejste til et parallelt univers, hvor doktorens univers kun eksisterede som en del af en BBC science fiction -tv -serie kaldet Doctor Who, den 12. oktober 1979 og overtog kontrollen med BBC Television Center. Den ottende læge og hans ledsager Izzy Sinclair besejrede Beep ved hjælp af skuespilleren Tom Baker, der gjorde ham rasende med hans endeløse vandring. Mærkeligt nok lignede Baker både fysisk den fjerde læge og spillede ham i tv -serien. Lægen lærte sandheden, da han opdagede det første nummer af Doctor Who ugentligt. (COMIC: TV -handling!)

I et andet parallelt univers lukkede BBC ned, efter at solen var død, og Jorden begyndte at sive formålsløst gennem rummet. Statsministeren, Margo Kinnear, holdt sin sidste tale inden udsendelsens afslutning. (LYD: Den uendelige nat)

I en parallel virkelighed designet til at fange Panda forsøgte Mariella Frostrup fra BBC Radio 4 at interviewe Panda. (PROSE: Indrammet)

På Inferno Earth blev BBC omdøbt til Republican Broadcasting Corporation (RBC) i 1940'erne (PROSE: Jeg, Alastair) selvom det vendte tilbage til sit oprindelige navn engang efter 1968. (PROSE: Lever stadig) RBC's radiokanaler transporterede for det meste nyheder og patriotisk musik, mens fjernsyn var det primære instrument til propaganda, (PROSE: Jeg, Alastair) sender ofte sensationelle dokumentarer og chatprogrammer som f.eks Nazisters okkulte hemmeligheder og Chorleys folk latterlige grupper, som regeringen afviste. (PROSE: Lever stadig)


A Social History of British Broadcasting, bind. 1, 1922-1939: Tjener nationen.

Forfatterne skitserede først rammerne for udsendelse i Storbritannien og forklarede, hvordan tjenesten voksede fra en organisation, der blev oprettet på foranledning af det britiske postkontor. Radioproducenter, der var begyndt at sende i Storbritannien i slutningen af ​​den store krig, var overbevist om at samle sig i et konsortium, som ville blive tildelt en eksklusiv licens af staten. Scannell og Cardiff påpeger, at monopoltjenesten, der blev oprettet, blev skabt uden en ideologisk begrundelse. Ideologien til britisk tv -spredning udviklede sig, efterhånden som tjenesten voksede. I virkeligheden blev forestillingen om radio som en "public service" podet videre til BBC, efter at tjenesten havde været i gang. Det lykkes forfatterne at give et omfattende overblik over det victorianske begreb "service" og forklare, hvordan dette påvirkede BBC i dets bestræbelser på at levere programmer, der ville give "høj kultur" til lytteren. I 1923 blev Sykes -komiteen nedsat af parlamentet for at overveje radioens fremtid i Storbritannien. Udvalget kommenterede de sociale konsekvenser af radio og konkluderede, at udsendelse skulle defineres som et "offentligt nytteværdi". Udvalget understregede også mediets enorme potentiale og understregede, at enhver sådan service bør forblive under regeringens kontrol. Den første generaldirektør for BBC, John Reith, er blevet set som den mest indflydelsesrige kraft på BBC i denne kritiske periode. Reith, hvis embedsperiode strakte sig fra 1923 til 1938, byggede på konklusionerne fra Sykes -udvalget og gik ind for behovet for, at radio var en tjeneste, der ville tilbyde en kulturel, moralsk og uddannelsesmæssig kraft til forbedring af viden, smag og manerer. ".

Fortællingen formidler effektivt en forståelse af, hvordan personalet testede de dårligt definerede grænser, der blev fastsat for at styre indholdet af programmer. Et glimrende eksempel på denne proces er detaljeret i undersøgelsen af ​​nyheds- og "talks" -programmer. Scannell og Cardiff koncentrerer sig om det vanskelige forhold, tjenesten oplevede til regeringer, som var følsomme over for indholdet af udsendelser. Ønsket om ikke at modsætte regeringen betød, at tjenesten pålagde sig selv en vis grad af selvcensur. Nyhedsafdelingens smertefuldt langsomme udvikling diskuteres detaljeret, da den voksede fra et uorganiseret vedhæng af tjenesten til en mere professionel organisation, der krævede en mere fremtrædende rolle i udsendelsen.

Forfatterne angiver, at der har udviklet sig en historisk konsensus, der maler BBC i løbet af 1930'erne som en ude af kontakt institution, der ikke reagerede på datidens omstridte politiske spørgsmål. Reith og BBC har fået skylden for at ignorere økonomiske og politiske kriser både i ind- og udland. Imidlertid hævder Scannell og Cardiff, at denne fortolkning er alt for forenklet. De præsenterer en mere kompleks forklaring af BBC og dens rapportering om de to vigtigste spørgsmål i 1930'erne, arbejdsløshed i Storbritannien og væksten af ​​fascisme i Europa. Det hævdes, at tjenestens fiasko på disse områder ikke blot var Reiths og BBCs bevidste politik for at undgå politik generelt, men var et resultat af, "... arten og effekten af ​​eksterne og interne pres på radio- og tv -spredning nyheder og kontroverser ... ". Mens der blev gjort oprigtige bestræbelser på at producere omfattende programmer om de lediges situation og fascismens vækst i Europa, blev programmørernes bedste indsats ofte besejret, da tjenesten ønskede at "indeholde kontroverser".

Målet med BBC var at udvikle kvalitetsprogrammer, der ville appellere til hele nationen. Men de, der skabte programmer, og som definerede "kvaliteten" af nationale udsendelser, kom fra tydelig middelklassebaggrund. Resultatet var, at en stor del af den programmering, der blev produceret, havde ringe appel til arbejderklassen. Mens de nationale udsendelser havde en tendens til at understrege betydningen af ​​klassisk musik og "informerede" diskussioner om et bredt spektrum af emner, undgik de materiale, det betragtede som vulgært eller populært. Den London -baserede personlighed for den service, der udviklede sig, var løsrevet og afsides og havde efterfølgende meget svært ved at appellere til masserne.

Hvis de nationale programmer manglede at appellere til lyttere fra en arbejderklassebaggrund, kan det samme ikke siges om regionale udsendelser. Scannell og Cardiff hævder, at regionale udsendelser, blottet for "fyldte skjorte" -personen i London, lykkedes at tiltrække et loyalt publikum. Forfatterne angiver, at personalet havde frihed og energi til at producere udfordrende og innovative programmer, som arbejdere faktisk kunne forholde sig til. Fri for lænkerne i London, den nordlige region, baseret i Manchester, udviklede programmer, der behandlede emner, der bekymrer arbejdende mennesker i det industrielle hjerte i Storbritannien. Programmer som bomuld, uld og kul udforskede alle livene for dem, der arbejdede i møllerne og miner i nord. Disse innovative funktioner var rettet mod et publikum, der let kunne forholde sig til arbejdernes liv og de problemer og problemer, der påvirkede deres liv. Faktisk hævder Scannell og Cardiff, at disse programmer repræsenterer det mest kritiske bidrag, regionerne har ydet til britisk radio- og tv -spredning.

Et problem, der ikke er fuldt udviklet, vedrører den faktiske arbejderklassedeltagelse i programfremstilling. Selvom forfatterne angav, at regionale programmer havde succes med at levere materiale, der appellerede til arbejderklasserne, ser det ud til, at forfatterne og producenterne af disse programmer også overvejende stammer fra middelklassebaggrund. Man kan kun undre sig over, om noget måske var gået glip af her. Kan en tjeneste, der var (og man kan hævde stadig er) domineret af en borgerskabs ideologi lykkes med at nå og holde et arbejderpublikum? Og i så fald, hvordan måler man omfanget af den succes? Scannell og Cardiff angiver, at tjenesten i regionale programmer, i det mindste dem, der stammer fra Manchester, appellerede til arbejderklassen. Denne konklusion er trukket uden overbevisende dokumentation, da "lytterforskning" ikke målte populariteten af ​​disse specifikke programmer. Det lykkes imidlertid forfatterne at argumentere for, at regional udsendelse markant adskilte sig fra det nationale program, der blev sendt fra London. "I sit bedste nordlige område lykkedes det regelmæssigt at lave underholdende, uhøjtidelige programmer til sit stort set arbejderklassepublikum".

Desværre er det eneste regionale eksempel, der diskuteres så detaljeret, den nordlige region. Man vil gerne se andre regioner undersøgt. Nordirland, Skotland og Wales ville være områder, der kunne tilbyde en stor indsigt i de lokale lederes meninger om en række omstridte spørgsmål, men disse regioner nævnes næppe. Lokale kultur- og identitetsudtryk i disse regioner kan give indsigt i, hvordan disse områder så både sig selv og London mellem krigene. For at være ærlig påpeger forfatterne imidlertid, at deres hensigt ikke er at give en omfattende redegørelse for alle regionale tjenester. Ved at fokusere på Manchester er man i stand til at se en vigtig komponent i udsendelser i Det Forenede Kongerige.

Det er forfatterens erklærede hensigt at, "... fange tv -enhedens enhed og mangfoldighed, delene og helheden og forstå det som udtryk for et nyt sæt sociale relationer mellem tv -stationer, programmer og publikum" ( ibid). Dette er et ambitiøst mål. Selvom Paddy Scannell og David Cardiff måske manglede fuldstændig at udforske "delene og helheden", har de produceret et vigtigt bidrag til vores forståelse af udsendelser i Det Forenede Kongerige mellem krigene. Man kan kun håbe, at andet bind er lige så informativt som det første.


Se videoen: 6 Minute English - All About Language English Mega Class! One Hour of New Vocabulary! (Juli 2022).


Kommentarer:

  1. Vokree

    Efter min mening er han forkert. Jeg er sikker. Skriv til mig i PM.

  2. Weardhyll

    mere stille, alt er ok! alle kan lide det, og jeg!

  3. Forbes

    Dette kan og bør diskuteres :) uendeligt

  4. Danilo

    Jeg tror, ​​at du ikke har ret. Jeg er sikker på. Jeg kan forsvare stillingen. Skriv til mig i PM, vi vil kommunikere.

  5. Kajizilkree

    This is solely your opinion.

  6. Loc

    Jeg ved præcis, at det er fejlen.



Skriv en besked